Faire ses courses

Faire ses courses
Faire ses courses
Parution : 
23/09/2009
Collection : 
Essais - Documents

Doing the shopping is a deceptively banal activity. Food shopping is indispensable because in our society we have to buy in order to eat, and it is usually studied only in terms of consumer statistics, but it says a great deal about our way of life, our social hierarchies, our relationships within couples and families, and even our moral concept of what is good, what is healthy and what is acceptable.
Somewhere between a leisure activity and a chore, between the public buying space and the private domestic environment, shopping sets its well-marked itinerary and its own rhythms, dictated as much by special offers as the seasons. From the shelves of hypermarkets to local Sunday markets via the quick fix of mini-markets, Martyne Perrot closely analyses how things are done, the division of jobs between men and women, the attitude to children, and the tone set by cultural tendencies or financial necessity.
Cleverly combining witness accounts with thorough research, she shows how, with the mass-market-isation of food products, our shopping choices define us and set us apart from each other. And we see that the much-discussed “weekly shopping basket” (so frequently weighed up by economic experts) can also be measured for its share of love, concerns, small pleasures and frustrations.

A researcher for CNRS (a national body for scientific research) as well as a sociologist and ethnologist, Martyne Perrot studied changes in the rural world, how some objects travel thanks to globalisation, and the multiple aspects of Christmas. Her works include Les Mariées de l’île Maurice (Grasset, 1983), Paysage au pluriel (ed. MSH, co-author) and Ethnologie de Noël (Grasset, 2000).

Faire ses courses est une activité dont la banalité est trompeuse. Indispensables, car dans nos sociétés il faut s’approvisionner pour se nourrir, généralement étudiées sous le seul angle de la consommation, les courses alimentaires en disent long sur nos modes de vie, nos hiérarchies sociales, nos relations familiales et conjugales ou encore nos conceptions morales du bon, du sain, du raisonnable.
Entre loisirs et corvées, espace public marchand et sphère domestique privée, elles imposent leur régularité, leurs rythmes, celui des saisons comme celui des promotions, et leurs itinéraires balisés. Des linéaires de grande surface au marché dominical en passant par le dépannage de la supérette, Martyne Perrot analyse finement les manières de faire, la distribution des rôles entre hommes et femmes, le comportement avec les enfants, les registres imposés par les habitudes culturelles ou les nécessités économiques.
Mêlant avec talent des témoignages vivants et une ample documentation, elle montre à quel point, sous la massification des consommations alimentaires, nos achats nous révèlent et nous distinguent. Et l’on découvre combien le fameux « panier de la ménagère », régulièrement soupesé par les économistes experts, contient aussi son poids d’amour, de souci, de menus plaisirs ou de frustrations.
190 pages
Format :
135 x 215 mm
EAN : 
9782234059023
Prix : 
21.50 €

L'auteur

Martyne Perrot

Chercheur au CNRS, sociologue et ethnologue, Martyne Perrot a étudié les mutations du monde rural, les objets migrants de la mondialisation et la fête de Noël dans ses multiples dimensions. Elle a publié notamment Les Mariées de l’île Maurice (Grasset, 1983), Paysage au pluriel...