Rights sold to : Germany (Suhrkamp / Jüdischer Verlag), and USA (Harvard UP)
Full text available in English
Israel has changed. It’s no longer the country everyone still wants to believe in, produced from the melting pot of Europe. The Israel of its beginnings, of its pioneers, of the Shoah, is a thing of the past. It has rebuilt itself with different points of reference and different influences. Not only is it no longer haunted by its European past, but it no longer has the same ties as before: Obama’s America is cause for concern. Israel now exists in a cyberspace at the heart of a globalisation process that has an increasingly Asian flavour. Here postmodernism blends with an ancient, even archaic past that is emphatically religious.
While the rest of the world continued with its mantras of “peace process” and “roadmap”, Israel was changing its references. Its businessmen now invest in Romanian farmland, build shopping centres in Poland (a country also frequented by Israel’s most devoted pilgrims who travel there to visit the tombs of Hassidic rabbis), triumph in Asia and Latin America with their military and information technology knowhow, and in Africa with their bio-agricultural developments. The great biblical and Talmudic past is never forgotten, far from it. But it is combined with the technological progress of a resolutely modern society.
Diana Pinto is Italian, American and French. She is an independent research specialist into questions of democratic pluralism, and is now focusing particularly on the implications of the Jewish presence in Europe and the Middle East since 1989. She has worked as an advisor to the political directorate of the Council of Europe. She is a regular contributor in colloquiums and at universities in Europe, the United States and Israel, and is a founder member of the European Council on Foreign Relations and a visiting fellow at Harvard. In 1991, Odile Jacob published her Entre deux mondes.
Israël d’aujourd’hui est l’orphelin de cette histoire. Mais un orphelin devenu adulte, qui s’est reconstruit avec d’autres repères et d’autres influences. Non seulement il n’a plus la hantise de son passé européen, mais il n’a plus non plus les mêmes attaches qu’autrefois : l’Amérique d’Obama l’inquiète. Israël d’aujourd’hui s’intéresse plus au prix du fromage blanc, le cottage cheese, qu’au processus de paix sur lequel est focalisée la presse du monde entier.
Israël a épousé notre époque. Il vit désormais dans un cyberespace au coeur d’une mondialisation au parfum de plus en plus asiatique. Le postmoderne s’y combine avec un passé ancien, voire archaïque, ultrareligieux. Israël a déménagé. Pendant que le reste du monde continuait à prononcer les mantras du « processus de paix » et de la « feuille de route », Israël changeait de références. Ses hommes d’affaires investissent dans les terres agricoles de Roumanie, construisent des centres commerciaux en Pologne, pays qu’au même moment visitent les pèlerins ultrareligieux de Mea Shearim qui viennent se recueillir sur les tombes des rabbins hassidiques.
Le grand passé biblique et talmudique ne cesse pas d’être présent, au contraire. Mais il se combine avec les progrès technologiques d’une société résolument moderne. Un peu comme les grands pays asiatiques, qui, eux aussi, combinent progrès technologique et références au passé religieux.