Vera, a Polish Jew, is very young when the Second World War breaks out. She is sent to the country where her parents think she has a better chance of survival. There she learns about hunger, poverty and cruelty. The woman who takes her in throws dead rats in her face and gives her nothing to eat. This period of her life gives her furious and irrepressible urge to live.
After the war she goes back to her parents and becomes a street child in Paris, leader of a gang. She puts her clan together and lays down its laws. Her father signs her up to the young Communists and she becomes a committed militant, but is thrown out because she is deemed too “friendly” with boys. She meets Gaby who introduces her to the theatre and, in 1955, includes her as an actress in the troupe. And Claude Berri. From walk-on parts to key roles, she becomes an indisputable pillar of the acting world.
She works with François Truffaut, becomes a friend of Jacques Demy, produces the films of Maurice Pialat and Claude Sautet… We are given and insight into the trials and tribulations of these great names in film, but also into Vera’s own tenacity, the risks she had the courage to take, the terrible heartache she endured and her huge tenderness for people she met and immediately decided to love.
Véra Belmont is an actress, producer and director. She has produced, amongst others, Marcel Carné’s Les jeunes loups, Maurice Pialat’s L’enfance nue, Claude Lanzmanns’ Pourquoi Israël, Yves Boisset’s Un Condé, Robin Davis’s La guerre des polices and Jean-Jaques Annaud’s La guerre du feu. She directed Les prisonniers de Mao, Rouge baiser, Milena, Marquise and Survivre avec les loups.
Anne-Marie Philipe is a comedian. She has also written a series of children’s books: Danseur, petit cheval magique.
Après la guerre, elle retrouve ses parents et devient une gosse des rues de Paris, une chef de clan. Elle monte sa bande et fait la loi. À l’école, elle est un cancre qui fait pipi dans des bouteilles et les distribue comme étant de la limonade. Elle fomente des révoltes.
Son père l’inscrit aux jeunesses communistes. Elle devient une militante convaincue. Puis elle se fait renvoyer parce qu’on la soupçonne d’avoir des mœurs un peu trop légères avec les garçons. C’est sûr, à quatorze ans, elle aime beaucoup aller danser, Véra. Elle rencontre Gaby, qui lui fait découvrir le théâtre et la fait jouer dans sa troupe en 1955. Et Claude Berri. De petits boulots en rôles déterminants, elle devient un pilier incontournable du Milieu.
Elle travaille avec François Truffaut, devient l’amie de Jacques Demy, produit Maurice Pialat et Claude Sautet… On découvre alors les travers et les lubies de ces grands noms du cinéma, mais aussi la ténacité de Véra, les risques qu’elle a su prendre, les chagrins bouleversants qu’elle a endurés et son immense tendresse pour les gens qu’elle rencontre et décide d’aimer instantanément.