“I have lived in a megalopolis since birth, and since birth, I have been inhabited by the big city. It devours me and I devour it. It isn’t a separate object, but a mode of being, a rhythm, a pulse, a poetics”
Régine Robin shares with us her love of big metropolis – these mutating monsters of blurred, changing contours. Full of energy and passion, she traverses them, wanders through them and sometimes looses herself. Everything can become an object of fascination: the authentic and the artificial, neon light and the sunset, monumental spaces and atmospheric street corners as well as melancholy old districts or intricate speedway interchanges.
The new flaneuse of the postmodern era, Robin takes us to Tokyo, New York and London, Los Angeles and Buenos Aires. In London, surprises lurk at the end of all metro lines, and in Los Angeles, Harry Bosh, the hero of Michael Connelly’s novels becomes our improvised guide. In Buenos Aires reality and the fictional world of the gangster film merge during an attempted armed hostage taking. For these urban meanderings are also journeys between the imaginary, cinema and literature. This travel book is the ultimate anti-tourist guide.
Historian, sociologist and writer, Régine Robin has written twenty books including a number of novels. 2001, Berlin chantiers (Stock) was awarded the first Montréal Book prize. She also published La Mémoire saturée with Stock in 2003.
« J’habite une mégapole depuis ma naissance et depuis ma naissance la ville m’habite ; depuis ma naissance la ville me dévore et je dévore la ville. Pour moi, elle n’est pas un objet mais une pratique, un mode d’être, un rythme, une respiration, une peau, une poétique. »
Régine Robin nous fait ici partager son amour des grandes villes, ces villes monstres, mutantes, aux contours indécis. Infatigable et passionnée, elle les traverse, les parcourt, s’y attarde, s’y égare parfois. Dans ses déambulations, tout la fascine, l’authentique et le toc, les néons ou la lumière d’un couchant, le monumental comme l’atmosphère d’un coin de rue, la mélancolie d’un quartier déglingué et les rubans enchevêtrés des échangeurs routiers.
Nouvelle flâneuse de la postmodernité, elle nous entraîne ainsi de Tokyo à New York en passant par Londres, Los Angeles et Buenos Aires, dans des périples improbables et des circuits insolites. A Londres, la surprise est au bout de chaque ligne de métro, à Los Angeles, Harry Bosh, l’inspecteur de police des romans de Michael Connelly, est un guide imprévu, à Buenos Aires, la réalité rejoint la fiction des films de gangsters lors d’une tentative d’enlèvement à main armée. Car ces balades urbaines sont aussi des voyages entre imaginaire, cinéma et littérature.