The idea that the future of humanity lies in the past and that the solution to contemporary problems can be found in wisdom from the depths of time is not new. Every era has recognised the temptations of primitivism. Yet current ideological uncertainties give it renewed strength. The re-emergence of “mystic tourism”, which - through ritualised use of hallucinogenic substances - strives to find the keys of a lost paradise, is only one aspect of the appeal of our origins. For primitivism currently takes three forms: political, anthropological and artistic. In this book, Jean-Loup Amselle casts a gruellingly critical eye over each of them.
From the concept of the Quai Branly Museum to Nicolas Sarkozy’s references to “negritude” in his Dakar speech, via the way in which ethnic identity and values are being promoted in West Africa and South America, he demonstrates how states and statesmen use authenticity and tradition as justification and instruments of power. He also denounces the immutable concept that some of his anthropologist colleagues have of exotic cultures, one that amounts to a fetishism of indigenous cultures; as if “savages” had to be driven out of history in order to have a better understanding of Western thought. Lastly, he analyses the “process of cultural purification in other societies” through artistic creations whose formulaic exoticism is honed to seduce an international audience.
This finely argued, committed and sometimes ironic work also takes a strong stand against contemporary uses of primitivist myths.
Jean-Loup Amselle is an anthropologist and the Director of Studies at the School of Advanced Studies in Social Sciences. His most celebrated work is L’Occident décroché. Enquête sur les postcolonialismes (Stock, 2008).
L’idée que l’avenir de l’humanité se trouve dans le passé et que la solution aux problèmes du présent est à chercher du côté d’une sagesse venue du fond des âges n’est pas neuve. Chaque époque a connu la tentation du primitivisme. L’incertitude idéologique actuelle lui donne toutefois une vigueur nouvelle. Le regain d’un tourisme mystique cherchant au loin, dans l’absorption ritualisée de substances hallucinogènes, les clés d’un paradis perdu, n’est qu’un aspect de cet attrait des origines. Car le primitivisme, aujourd’hui, prend trois formes : politique, anthropologique, artistique. Jean-Loup Amselle soumet ici chacune d’elles au feu de la critique.
De la conception du musée du quai Branly à la référence à la « négritude » dans le discours de Nicolas Sarkozy à Dakar, en passant par la promotion, en Afrique de l’Ouest comme en Amérique du Sud, d’identités et de valeurs ethniques, il montre comment États et hommes d’État font de l’authenticité et de la tradition des arguments ou des instruments de pouvoir. Il dénonce également, chez certains de ses collègues anthropologues, une conception figée des cultures exotiques, voire un fétichisme des savoirs indigènes ; comme s’il fallait renvoyer les « sauvages » hors de l’histoire pour mieux pouvoir juger la pensée occidentale. Il analyse enfin le « processus de purification culturelle de l’autre » à travers une production artistique dont l’exotisme formaté est apte à séduire un public international.
Cet ouvrage argumenté, engagé, parfois ironique, prend ainsi résolument parti contre les usages contemporains du mythe primitiviste.