TEMOIGNAGE EN RESISTANCE

TEMOIGNAGE EN RESISTANCE
TEMOIGNAGE EN RESISTANCE
Parution : 
24/10/2007
Collection : 
Essais - Documents

The experience of the concentration camps is generally considered unspeakable. Yet numerous texts, works and films have tried to offer testimonies in various forms. Based on a wide ranging corpus, both literary and cinematic, Philippe Mesnard explores the forms of expression that are used by the witnesses, writers and artists. He distinguishes four principal forms of testimony: realist writing - a supposedly transparent form of expression (Vassili Grossman, David Rousset amongst others); ‘transcendent’ writing, that transposes reality onto a symbolic scene (as in Le dernier des Justes by André Schwartz-Bart or La vita e bella by Roberto Benigni); The ‘critical form’ that integrates loss and grief in its space (in Imre Kertész, Robert Antelme or Claude Lanzmann’s works for example); and ‘phatic’ writing, that is emotional and unsettles language to express violence. These various forms create a culture of resistance against those who, in destroying man, also destroyed language. Philippe Mesnard offers a cogent, synthetic and thought-provoking analysis of the polyphonic resistance that the act of testifying creates, between distance and proximity.

Philippe Mesnard is a lecturer in literature who teaches at the Haute École in Brussels and at the University of Marne-la-Vallée. He is the author of amongst others Consciences de la Shoah. Critique des discours et des représentations (Kimé, 2000), Giorgio Agamben à l’épreuve d’Auschwitz (Kimé, 2001), La Victime écran. La représentation humanitaire en question (Textuel, 2002). He was also the editor of two unpublished texts by Primo Levi as well as of the Auschwitz Sonderkommando manuscripts. He curated the exhibitions Prisonniers de l’image (France, Italy, 2005) and Primo Levi. Puisque c’est un homme (Italy, France, Germany, 2007).

On a souvent dit que l’expérience concentrationnaire était indicible. Et pourtant de nombreux textes, œuvres ou films s’efforcent d’en témoigner de diverses manières. A partir d’un vaste corpus littéraire et cinématographique, Philippe Mesnard étudie les formes d’expression mobilisées par les témoins, écrivains et artistes. Il distingue ainsi quatre configurations testimoniales : l’écriture réaliste supposée transparente (chez Vassili Grossman, David Rousset et d’autres), l’écriture « transcendante », qui transpose la réalité sur une scène symbolique (comme dans Le dernier des Justes d’André Schwartz-Bart ou La vie est belle de Roberto Benigni), la « configuration critique » ménageant la place du vide et de la perte (par exemple chez Imre Kertész, Robert Antelme ou Claude Lanzmann) ou encore l’écriture « phatique », émotionnelle, bousculant le langage pour dire la violence. Toutes ces écritures convoquent la culture contre ce qui, en détruisant l’homme, la détruisait aussi. Telle est, entre distance et proximité, la résistance polyphonique du témoignage dont Philippe Mesnard donne ici une analyse originale, ample et synthétique qui fera référence.
432 pages
Format :
135 x 215 mm
EAN : 
9782234059986
Prix : 
25.50 €

L'auteur

Philippe Mesnard

Philippe Mesnard, maître de conférences en littérature, enseigne à la Haute Ecole de Bruxelles et à l’Université de Marne-la-Vallée. Auteur de Maurice Blanchot. Le sujet de l’engagement (L’Harmattan, 1996), Consciences de la Shoah. Critique des discours et des...