It is at this point that he meets Anne-Laure, known as Al, a student at the Sorbonne, along with the hare-brained members of her rock band. Not one of them has a ShowYou account. So there can be a world outside the internet. It is with that world, as well as Anne-Laure herself, that the narrator falls in love.
An androgynous dancer, an angry blogger, an antisocial old woman and an obese writer – distorted reflections of the young man and his loneliness – also populate this contemporary fable in which entertainment at any price doesn’t get the better of boredom, where someone who witnesses other people’s lives isn’t necessarily in control of their own, where the enemy is not who we think.
Enjoy is a portrait of the “Y Generation”, the internet generation, never far from their screens but losing control of their lives, sincere if not downright cynical, and consumed by feelings of pointlessness in the hell of their voyeurism.
The very dictatorial ShowYou is used avidly by Solange Bied-Charreton’s chosen narrator who is just entering adulthood; and in it the reader will recognise Facebook, Twitter, YouTube… Because Enjoy is the portrait of a generation intoxicated by social networks – a disenchanted portrait but one with its own caustic sense of humour.
Solange Bied-Charreton describes a world she knows well: amongst other things, she wrote a literary blog from 2005 to 2010, and is still a presence on the web through the articles she writes about literature and music.
Solange Bied-Charreton is 29, and lives and works in Paris. Enjoy is her first novel.
Charles Valérien est un jeune homme d’aujourd’hui. Il a hérité à vingt-quatre ans l’appartement de sa marraine à Passy. A décroché son premier emploi. S’est acheté des meubles sur Internet. S’est filmé en train de poser son parquet. Un beau début dans la vie, une vie qui n’a cependant de valeur que dans le virtuel. Pour lui comme pour ceux qu’il fréquente, c’est sur ShowYou, le réseau social le plus fréquenté au monde, qu’on s’exprime, qu’on existe et qu’on se montre sous son meilleur jour. Mieux, qu’on gagne le respect de ses supérieurs hiérarchiques.
Il rencontre au même moment Anne-Laure, dite « Al », étudiante à la Sorbonne, et les membres farfelus de son groupe de rock. Aucun d’entre eux ne possède de compte utilisateur sur ShowYou. Un monde existerait donc, en dehors d’Internet. C’est de ce monde, en plus d’Anne-Laure, dont le narrateur tombe amoureux.
Un danseur androgyne, une blogueuse en colère, une vieille dame asociale et un écrivain obèse, miroir déformé du jeune homme dans sa solitude, animent également cette fable contemporaine où le divertissement à tout prix n’a pas raison de l’ennui, où celui qui assiste à la vie des autres ne domine pas forcément la sienne, où l’ennemi n’est pas celui qu’on croit.
Enjoy est une peinture de la « Génération Y », la net generation, jamais loin de ses écrans de contrôle, mais qui le perd, sincère à défaut d’être cynique, en proie au désoeuvrement dans l’enfer du voyeurisme.