Under option in Catalonia, China, Croatia, Denmark, Hungary, Italy, Korea, Poland, Portugal, Russia, Serbia, Spain and Taiwan.
The end of the Second World War. Paris is divided. Its story mirrors that of Berlin. Saint-Sulpice in the West, Montmartre in the East. An alternative history depicting the City of Light in the colours of totalitarianism. Since the Russians took control of the city, Parij – because that’s what it must now be called – survives with routine surveillance and purges. The entire territory is strictly monitored by Number One’s austere administration, and you have to be extremely ingenious to communicate between one side of the city and the other. Bernard Neuvil, a spy from the East entrusted with command of a political cell, has some experience of this: his hardened eye has been privy to the daily correspondence between Nobel prizewinning novelist Romain Morvan and renowned violinist Clara Banine. The ruling regime suspects the author of working on a “great novel” which will ridicule them and take its rightful place among immortal works of literature.
Neuvil intercepts each letter, reads it, amends it with the help of graphologist scribe, and covers his tracks. In this voyeuristic activity he is disturbed by Clara’s beauty, Morvan’s intelligence and the dazzling nature of the exchange between the lovers he is protecting. He eventually loses sight of his own position and neglects his duties to the Party, sliding towards dissidence. In the end, although he himself doubted there ever was a Morvan manuscript, he will be the one to smuggle it out, determined to protect its 1,200 encrypted pages…
In the epilogue to this novel – which celebrates alternative histories as a way of reflecting on the political role of literature and creativity in general – the reader learns that the Wall has fallen.
In his preface, Éric Faye deplores the fact that literature today is “a product like any other”. However Parij proves that Efin Etkind did not speak the following words in vain: “Putting a novel under lock and key is the highest distinction that state power can confer on a work of literature.”
In 2012, éditions Stock’s “la Bleue” collection will be publishing Éric Faye’s first three novels : Le Général Solitude (1995), Parij (1997) and Le mystère des Trois Frontières (1998). Parij now has a previously unpublished preface by the author.
This novel was published in 1997, and it is not without similarities to the 2006 film The Lives of Others.
Éric Faye has had a number of novels and travelogues published Stock, including Mes trains de nuit (2005), L’homme sans empreintes (2008), Nagasaki (2010, Grand prix for a novel from the Académie française); and a collection of factual accounts published José Corti, Je suis le gardien du phare, which won the 1998 Prix des Deux-Magots.
Fin de la Seconde Guerre mondiale. Paris est divisée. Son histoire, c’est celle de Berlin. Saint-Sulpice à l’Ouest, Montmartre à l’Est. L’uchronie pour peindre la Ville lumière aux couleurs du totalitarisme. Depuis que les Russes en ont pris le contrôle, Parij, puisqu’il faut désormais la nommer ainsi, survit au rythme de la surveillance et des purges. L’ensemble du territoire est étroitement contrôlé par la froide administration du Numéro Un et il faut déployer des trésors d’ingéniosité pour communiquer d’une extrémité de la ville à l’autre. Bernard Neuvil, espion à l’Est affecté à la direction de la cellule politique des Postes, en sait quelque chose : c’est à son oeil aguerri qu’a été confié le quotidien épistolaire de Romain Morvan, écrivain nobélisé et de Clara Banine, violoniste de renom. Le régime en place soupçonne l’auteur de travailler à son « grand roman », celui qui ridiculisera le pouvoir et prendra ses quartiers au panthéon des oeuvres immortelles.
Neuvil intercepte chaque lettre, lit, amende avec l’aide d’un scribe graphologue, brouille les pistes. Dans son voyeurisme, son trouble – pour la beauté de Clara, pour l’intelligence de Morvan, pour l’éclat de l’échange entre les deux amants qu’il protège –, il perdra de vue son statut et négligera le dévouement au Parti, glissant vers la dissidence. Enfin, lui qui doutait de l’existence d’un manuscrit de Morvan finira par endosser le rôle de passeur, bien décidé à protéger les 1 200 pages sténocryptées…
Dans l’épilogue de ce roman célébrant l’uchronie comme prétexte d’une réflexion sur le rôle politique de la littérature, et de la création plus généralement, on apprend que le Mur a cédé.
La littérature aujourd’hui, déplore dans sa préface Éric Faye, est « un produit égal à tout autre produit ». Parij prouve pourtant que ces mots d’Efim Etkind ne sont pas vains : « La mise sous les verrous d’un roman est la plus haute distinction que le pouvoir d’État puisse décerner à une oeuvre littéraire. »