Right sold to: Italy (Gremese), Russia (Eksmo)
As part of its ongoing project re-publishing Françoise Sagan’s work, Editions Stock brings three plays – one of them never previously published – together in one volume.
L’excès contraire or Le chevalier de lait, the unpublished play, is a boulevard piece. Funny, fast-paced, spirited, it is set in Germany in 1914. Frédéric, a young lieutenant, is lover for one night to Adèle just as her husband comes home unexpectedly from a hunting expedition. The cuckold demands reparation of the young Frédéric who flees the very next day and finds refuge with the cheated husband’s sister, hoping he can marry her to avoid the duel.
Un piano dans l’herbe is perhaps closer to work we have come to expect from Sagan. The characters are all aged around forty and come together for a holiday in the countryside where they try to rekindle their youth. But as one of the protagonists says: “My darling, youth is as dangerous to wake as a tiger.”
Il fait beau jour et nuit is certainly the darkest play in this selection. A young woman has just come out of an asylum where she has spent three years wondering whether she really is insane, examining herself and feeling afraid of herself. The reader cannot help thinking of the time Sagan herself spent in a detoxification clinic, a period she describes in Toxique.
These three plays are complementary and confirm Sagan’s great talent as a storyteller. Her “little music” achieves its full depth in dialogue that is by turns acerbic, funny, cold and tender.
Françoise Sagan is a major Twentieth Century author who triumphed with Bonjour Tristesse, followed by many plays and novels, all of which were successful. The success of Toxique, Des yeux de soie and Des bleus à l’âme, republished by Stock in autumn 2009, proves – if proof were needed – the fervent response Sagan still elicits. She wrote her own obituary for the Dictionary of Authors, compiled by Jérôme Garcin: “Appeared in 1954 with a slender novel, Bonjour Tristesse, which created a scandal worldwide. Her death, after a life and a body of work that were equally pleasant and botched, was a scandal only for herself.” Up until 2011, Stock will continue to publish all of Sagan’s titles from the 1970s and 1980s.
Dans la continuité des rééditions de l’oeuvre de Françoise Sagan, les éditions Stock publient en un seul volume trois pièces de théâtre très différentes, dont une est inédite.
L’excès contraire ou Le chevalier de lait, l’inédite, est une pièce de boulevard. Drôle, rapide, enlevée, elle se situe en Allemagne, en 1914. Et, comme il se doit, les quiproquos et les allusions sexuelles se font la part belle. Frédéric, jeune lieutenant du troisième régiment de Uhlans de Saxe, est l’amant d’une nuit d’Adèle lorsque le mari de celle-ci rentre à l’improviste de la chasse. Le cocu demande réparation au jeune Frédéric qui se révèle capon et fuit dès le lendemain. Il trouve refuge chez la soeur du mari trompé pensant pouvoir l’épouser pour éviter le duel.
Un piano dans l’herbe est peut-être plus proche de ce à quoi nous sommes habitués dans l’univers de Sagan. Les personnages ont une quarantaine d’années, ils sont réunis pour des vacances à la campagne et cherchent à retrouver leur jeunesse. Mais comme dit l’un des protagonistes : « La jeunesse, ma chérie, c’est aussi dangereux à réveiller qu’un tigre. »
Il fait beau jour et nuit est certainement la pièce la plus grave de cette sélection. Une jeune femme vient de sortir de l’asile où elle a passé trois ans à se demander si elle était vraiment folle, à s’inspecter, à avoir peur d’elle-même. Elle retrouve son mari et sa cousine qui n’ont pas toujours les meilleures intentions. On ne peut s’empêcher de penser au séjour que Françoise Sagan a effectué en cure de désintoxication et qu’elle raconte dans Toxique.
Ces trois pièces se complètent et confirment si besoin était l’immense talent de conteuse de Françoise Sagan. Sa « petite musique » prend toute son ampleur dans des dialogues acerbes, drôles, froids ou tendres. Un grand moment de plaisir.