An exhibition in Aix-en-Provence to mark the hundredth anniversary of Camus’s birth caused a scandal in the summer of 2012. Benjamin Stora was invited to devise the exhibition, which he duly did with Jean-Baptiste Péretié, but he was then abruptly ousted and replaced by Michel Onfray, who accepted the post without hesitation only to change his mind later.
Above and beyond polemics, this incident reveals the extent to which questions raised by the author of L’étranger create tensions to this day. This is clearly true of the whole question of colonialism and of the shadow cast by the Algerian war of independence in contemporary French society. But it is also true of the relationship between communism and socialism, of intellectual rigour within an editorial context, and also of the journalist’s role in how news is presented. A great many people would like to read Camus in their own, single-minded way, enlisting him to their political stance. But they are wasting their time; this now familiar “outsider”, this man stranded between two worlds, profoundly aware of otherness, is too complex to be reduced to any one cause or identity.
Here Benjamin Stora and Jean-Baptiste Péretié explore the apparent consensus and multiple attempts to capture Camus, to show us how and why this writer is still on fire.
Benjamin Stora is a historian and teaches at the university of Paris-XIII. He is the author of many books, including these titles published by Stock: Les trois exils. Juifs d’Algérie (2006), Les Guerres sans fin (2008), Le 89 arabe (dialogue avec Edwy Plenel, 2011) and Voyages en postcolonies. Viêt Nam, Algérie, Maroc (2012).
Jean-Baptiste Péretié is a documentary maker. His most notable work is Voyage au bout de Céline (2011), which relates the ideological trajectory of the writer Louis-Ferdinand Destouches, known as Céline. His documentaries are mostly broadcast by Arte and France Télévisions.
L’affaire de l’exposition sur Camus, prévue à Aix-en-Provence pour le centième anniversaire de sa naissance en novembre 2013, a fait scandale. Sollicité pour la concevoir, ce qu’ il fit avec Jean-Baptiste Péretié, Benjamin Stora fut ensuite brutalement évincé et remplacé par Michel Onfray, qui accepta puis finit par renoncer.
Au-delà de la polémique, cette affaire est symptomatique et révèle combien les questions soulevées par l’auteur de L’ Étranger restent extrêmement sensibles et provoquent des tensions toujours vives. C’est évidemment le cas de la question coloniale et de l’ombre portée de la guerre d’Algérie dans la société française d’aujourd’hui. Nombreux sont ceux qui voudraient annexer Camus, le lire de façon univoque, l’enrôler dans leur combat politique, notamment à l’extrême droite. Peine perdue, la complexité de cet homme entre deux rives ne saurait être réduite à une cause ou une identité. Dans ce texte vif et précis, Benjamin Stora et Jean- Baptiste Péretié dénoncent ces tentatives de captation multiples. Ils montrent aussi combien la position de l’écrivain pendant la guerre d’indépendance fait encore polémique en Algérie. Camus est toujours brûlant.