Présence d'esprit

Présence d'esprit
Présence d'esprit
Parution : 
15/09/2010
Collection : 
Essais - Documents

Rights sold to : China (Jilin Publishing House)

A world away from the lamento of writers interested in feelings, and the humdrum tenets of domestic literature, this book aims first and foremost to be a fervent and combative meditation on the freedoms and revelations conveyed by the great texts - those magnificent death-dodgers.

For this understanding of literature to assume its full meaning, it needed to be brought to life by references to works which consistently stimulate us, overwhelm us and teach us about life.

Cioran promoted knowledge as much by his nihilism as through History. Mandiargues perfected an astonishing and magisterial eroscope. Even at the very beginning of the Twentieth Century, Carlo Michestaedter started contemplating the ravages the world would run if it drained words of their meaning. Victor Tausk saw the psychosis that would grip the world as it globalised. Linda Lê, who attached so much importance to her dreams, viewed the absolute as a haven. Annie Le Brun writes about the fire of life and the shadow it can cast over the sun. Jünger demonstrated that there is no better of way seeing far than gaining a bit of height. By giving us the unclassifiable Roi sans divertissements, Giono invites to speculate on the new face of Evil. Reading Les Géants provides an opportunity to gauge the scope of Le Clésio’s books. The reader might ultimately succumb to pondering the sacred fires of Style.

Because expressiveness is rich with resonance, because it defines serene vigilance and reliable judgment and initiative in moments of crisis, because the times ahead look as exciting as they are perilous and because - unlike the grim figure of sinister memory who took out a revolver when he heard the word “culture” - we take out our culture in a world full of revolvers… because of all this, it seemed right to bring together works that severally and separately display admirable “presence of mind”.


Born in 1972, Mathieu Terence is the author of five novels: Fiasco (Phébus, First Prize for the Hachette Writer’s Grant, 1998), Journal d’un coeur sec (Phébus, winner of the Académie Française François Mauriac prize, 2000), Maître-Chien (Phébus, 2004), Technosmose (Gallimard, 2007) and L’Autre vie (Gallimard, 2009). He has also had a number of novellas published (most notably Les Filles de l’ombre, Phébus, winner of the new Académie Française prize, 2002), as well as an essay and several articles. He worked as an editor for Phébus, and ran the “Melville” collection for éditions Léo Scheer.

Aux antipodes du lamento des écrivains du ressentiment, comme à ceux du ronron des tenants de la littérature d’ameublement que l’on commencera par définir ici, ce livre se voudrait avant tout une méditation fervente et combative sur ce que les grands textes, ces splendides trompe-la-mort, transmettront toujours de liberté et de révélation. 
Pour que cette acception de la littérature prenne tout son sens, il était nécessaire de lui donner corps dans l’évocation d’oeuvres qui ne cessent de nous stimuler, de nous instruire en vitalité, de nous bouleverser. 
Autant que par les gouffres, Cioran a promu la connaissance par l’Histoire. Mandiargues a mis au point une affolante et magistrale éroscopie. Carlo Michelstaedter a pensé, dès le début du xxe siècle, aux ravages qu’encourait le monde si celui-ci en venait à vider les mots de leur sens. Victor Tausk a vu de quelle psychose la terre se globalisant allait être la fabrique. Linda Lê, l’onirocrite, a l’absolu pour terre d’accueil. Annie Le Brun écrit le feu de la vie et l’ombre qu’elle sait faire au soleil. Jünger a démontré qu’il n’est rien de tel pour voir loin que de prendre de la hauteur. Giono, en nous délivrant l’inclassable Roi sans divertissement, nous invite à quelques spéculations sur le nouveau visage du Mal. La lecture des Géants constitue l’occasion de prendre la mesure de l’ampleur des premiers livres de Le Clézio. On se permettra enfin quelques réflexions sur le feu sacré du Style. 
Parce que l’expression est riche de résonances, qu’elle définit une vigilance sereine, une sûreté de jugement et d’initiative en un moment d’urgence, parce que les temps qui viennent nous semblent aussi passionnants que périlleux et qu’à l’inverse du triste sire de sinistre mémoire qui sortait son revolver en entendant le mot « culture » nous sortons notre culture dans un paysage de revolvers, il nous a paru juste d’articuler ensemble des oeuvres qui, toutes, font preuve d’une admirable « présence d’esprit ».
234 pages
Format :
135 x 215 mm
EAN : 
9782234064874
Prix : 
23.00 €

L'auteur

Mathieu Terence

Terence

Né en 1972, Mathieu Terence est l’auteur de nouvelles (notamment Les Filles de l’ombre, Phébus, Prix de la nouvelle de l’Académie française, 2002), et de cinq romans dont Fiasco (Phébus, Premier Prix de la Bourse Hachette de l’écrivain, 1998), ...