Claude Miller has always been part of cinema’s world, whether as a film lover, as Robert Bresson’s, Jean-Luc Godard’s or Jaques Demy’s assistant, as François Truffaut’s production manager and, finally, as a director.
Garde à vue (1981), the film that witnessed the meeting of two great figureheads of French cinema - Michel Serrault et Lino Ventura –, remains his greatest public success. He is also known as the director of L’Effrontée, the truthful reflection of a whole generation of teenage girls, and for La Classe de neige, awarded the Special Prize of the jury at the 1998 Cannes festival.
Claude Miller is amongst those filmmakers who learnt their art by watching other directors’ movies. Constituted to counter the constraints of the established system, the Nouvelle Vague received a lot of media attention. This was not the case for the directors of Miller’s generation.
Through these interviews, several crucial decades of the French cinema are thus revisited, that have often failed to attract the attention of the historians and theorists of the cinema in spite of their significance. These discussions also allow us to immerse ourselves in the unique universe of a creator whose obsession with the ambiguity of human nature has generated a varied and corpus of important works including La Meilleure Façon de marcher, Mortelle randonnée, La Petite Voleuse , Le Sourire and the forthcoming Un secret (with Patrick Bruel, Cécile de France, Julie Depardieu et Ludivine Sagnier).
Miller is interviewed by Claire Vassé, former critique for Positif who also produced and presented « Le Cinéma l’après-midi » on France Culture. In 2006, she published Corps amoureux, a series of conversations with Catherine Breillat (Denoël). Her first novel, Bientôt la bête sera morte, was published in 2006 (Le Seuil).
Claude Miller appartient à ces cinéastes-cinéphiles qui ont appris le cinéma en voyant les films des autres, mais, contrairement à celle de la Nouvelle Vague, sa génération n’a pas reçu l’éclat médiatique d’un mouvement constitué pour mettre à mal les contraintes du « système ».
Ces entretiens permettent de revisiter plusieurs décennies du cinéma français souvent délaissées par les historiens et théoriciens du cinéma alors qu’elles en sont pourtant un maillon essentiel. Ils permettent surtout de plonger dans l’univers singulier d’un créateur dont l’obsession de mettre à nu les ambiguïtés de la nature humaine a donné naissance à des films aussi différents que La Meilleure Façon de marcher, Mortelle randonnée, La Petite Voleuse ou Le Sourire. Comment naît le désir d’être cinéaste ? Comment passe-t-on à l’acte, comment « serre-t-on sa chance » ? Comment trace-t-on son parcours dans l’industrie du cinéma français ? Comment surgit l’envie de raconter une histoire ? Comment l’incarne-t-on sur un écran ? Comment vit-on avec ses convictions et ses doutes ?
Alors que sort en septembre 2007 Un secret (avec Patrick Bruel, Cécile de France, Julie Depardieu et Ludivine Sagnier), son treizième long métrage, Claude Miller revient sur chacun de ses films et nous livre son expérience de cinéaste.