In 1923 Stock published the first book of drawings by Jean Cocteau when the poet was 34. It comprises over 100 line drawings: portraits of Raymond Radiguet, Pablo Picasso, the Countess de Noailles, scenes of everyday life, memories of the Russian ballet, allegories… Jean Cocteau proved a talented caricaturist, capturing faces and stances. As the art historian Paul Fierens said in 1959, “When you leaf through this book full of indefatigably varied surprises – in their workmanship as well as their content – what you feel is the spirit, the tone of an age in which the Russian ballet polarised people’s dreams and sublimated their tastes. Each quivering feature is captured but not frozen, and you can’t help admiring the way Cocteau rejects the artifice of perspective and modelling, of value judgements and impressionistic drawing to give us a true sense of space, and make the most of the paper’s whiteness.”
This book is dedicated to Pablo Picasso with these words “Poets don’t draw. They untie writing and then tie it together another way”, and represents a little known aspect of Cocteau’s work.
« Le trait est ferme, délié.
La main enchaîne sans hésiter boucles et lignes, angles morts et perspectives tronquées. Elle conduit sans répit ses arabesques et ne quittera la feuille qu’une fois son dessein accompli. Elle a la grâce des funambules et des fi l-de-féristes qui hantent l’imaginaire de Cocteau, depuis ses premières séances de cirque.
À son meilleur, comme dans ces planches publiées en 1923 et pour la première fois rééditées, Cocteau semble dessiner directement avec l’oeil, seul organe à même de fi xer pour toujours ce qu’il perçoit d’emblée. Le petit ventre de notable d’Auric, boudiné par les boutons de son gilet, les joues poupines de Radiguet, gonfl ées par les céréales laiteuses de l’enfance, s’inscrivent durablement sur notre rétine. Le trait est un rayon laser émis par le troisième oeil d’un poète complet. »
C.A.