Il Babbo is driving. His son, in the passenger seat, peers into the wing mirror watching memories spooling past – memories of childhood, of escapades and poker games played by his father who has such a complex and spectacular life story. Who exactly is this Babbo, this ebullient interloper? A certifiable idealist or a nine-to-five crook? And who is the narrator really? More than an adolescent but not yet a man. This journey spent alone together is a rare gift. Father and son watch each other, eye each other, try to find each other, but never quite succeed.
As they trundle along the B-roads, the author shows us the full weight of their silences and of what is left unsaid, elliptically revealing the story of this French family that he wants to explore. In the course of their travels they come across Africa and Barbara, the cartoon character Musclor and Stephan Zweig, Soviet generals as performed by Jacques Tati, Lee Harvey Oswald and pornography…
Ivan Macaux was born in 1984. A former film critic, he is now a television reporter. Il Babbo is his first novel.
« Le voilà qui arrive. “Il Babbo”. Il n’a rien d’italien, c’est ma mère qui l’est à moitié. C’est elle qui l’a surnommé ainsi pour nous. Avec l’accent, en tirant sur le “a”. J’aime le sobriquet. Aux heures claires, il sent le babillage et la bulle savonneuse. Aux heures sombres, il claque comme une sentence enfantine : “Pas beau !” »
Une semaine sur les routes de France, entre le Var et Paris, dans le sillage d’une vieille bagnole en bout de course. Il Babbo conduit. Sur le siège passager, son fils scrute le rétroviseur où défilent les souvenirs d’enfance, caprices et coups de poker de ce père au destin sinueux et spectaculaire. Qui est-il ce Babbo, cet homme jovial et interlope : idéaliste patenté ou escroc aux heures de bureau ? Et qui est vraiment ce narrateur ? Plus un adolescent, pas tout à fait un homme. Ce voyage, seul à seul, est un moment rare. Père et fils s’observent, se toisent, se cherchent.
Le long des départementales, c’est le poids des silences et des non-dits que l’auteur convoie, et l’histoire d’une famille française, en creux, qu’il explore. Au fil des kilomètres, se croiseront l’Afrique et Barbara, Musclor et Stefan Zweig, des généraux soviétiques chez Tati, Lee Harvey Oswald et le porno.