La plage de Trouville

La plage de Trouville
La plage de Trouville
Parution : 
06/02/2008
Collection : 
La Bleue

Rights available.

"1999. Three years after my mother’s death, I receive a phone call from a stranger. The man works at the Beaubourg museum and is in charge of its collections. He tells me about a painting, stolen from my grand-parents by the Nazis, and announces that he will return it to me. I immediately get goose pimples. The painting, he says, is La plage de Trouville, by Jacques Mauny. I tell him I have two other paintings by Mauny.
It is as if History has caught up with me. I feel utterly confused. This man has suggested that I go through family papers, trying to find trace of this third work. I cannot really turn my back on this, yet the timing is really bad. This past is a burden. I resent it. After my mother’s death, I had decided to forget.
We decide to meet, and exchange contact details. La plage de Trouville was apparently spotted at my grand-father’s house in 1930. The Germans took it in 1942. And, so this man says, it is up to me to prove that this painting belonged to my family till that date. I am speechless. All the witnesses are dead. There are no photographs. Everything from that time has disappeared.
Things have been turned up-side-down. I am now in the position of the applicant who has to keep pestering the state till she gets back what belongs to her." Carole Achache

Carole Achache has been a stills photographer, working for famous filmmakers such as Sautet, Losey and Tavernier. Following L’Indienne de Cortès (Robert Laffont, 2002), La Plage de Trouville is her second novel. She has also published two books of photographs: Chantier en cours and Des fleurs (Thierry Magnier, 2004 and 2006).

« En 1999, trois ans après la mort de ma mère, je reçois un coup de fil d’un inconnu. L’homme travaille au musée Beaubourg et s’occupe de la gestion des collections. Il m’apprend l’existence d’un tableau volé par les nazis à mes grands-parents et m’annonce qu’il est question de me le restituer. J’ai tout de suite la chair de poule. C’est, me dit-il, un tableau de Jacques Mauny, La Plage de Trouville. Je possède deux autres Mauny, ai-je alors murmuré. Je comprends que l’Histoire m’a rattrapée et en même temps je ne comprends rien de ce qui m’arrive. Cet homme me suggère de fouiller dans les papiers familiaux pour trouver des traces de cette œuvre. Je n’ai pas le droit de me dérober, mais ça tombe très mal. Ce passé me pèse. Je lui en veux. J’ai profité du décès de ma mère pour lui tourner le dos.
Nous prenons rendez-vous et échangeons nos informations. La Plage de Trouville a été repéré chez mon grand-père en 1930. Les Allemands l’ont pris en 1942. Et c’est à moi, me dit l’homme, d’apporter la preuve de l’appartenance de ce tableau à ma famille jusqu’à la seconde date. Je reste sans voix. Tous les témoins sont morts. Aucune photo. Tout a disparu de cette époque. 
La situation vient de se renverser. Je suis devenue une requérante qui va harceler l’État français pour récupérer ce bien. » Carole Achache
360 pages
Format :
135 x 215 mm
EAN : 
9782234061040
Prix : 
20.30 €

L'auteur

Carole Achache

Achache
Carole Achache a été photographe de plateau pour Sautet, Losey et Tavernier. Elle a publié deux albums de photos : Chantiers en cours et Des fleurs (Thierry Magnier, 2004 et 2006). Après L’Indienne de Cortès (Robert Laffont, 2002) et La plage de Trouville (...