In this book, as with the previous ones, the chronology is fragmented, and the author says that he had to go beyond the timeframe he had set for himself (approximately the second half of the Twentieth Century). Here, then, he plays at telescoping time, evoking the First World War and its effects on the Maudon, Herdoin and Rubien families as readily as a Parisian orgy attended by Nicolas Rubien and his cousin and partner, Louise Herdoin, an occasion that takes him back to the Book of Genesis and the Judeo-Christian myth of the Fall of Man. He talks also of generation gaps, such as when Gregory Rubien initiates his grandfather, François - a retired war veteran - to the secrets of a television programme, Cool Quartier, a cross between Loft Story and Plus belle la vie (the author has had fun forging a new concept in trash TV).
You could just as easily come across a Chinese businessman, the world’s number one for internet dating sites who invents a new universal language, Unilogue… as the anxious meditations of a curate in Vernery-sur-Arre as he watches Catholicism collapse. But the way the chapters resonate with each other clearly demonstrates that they are all about the same world, a world where the legacies of the past still weigh surreptitiously on the living, and where advances and developments sometimes flirt with absurd and require just as much investigation.
After Anielka (Stock, 1999) which won the Grand Prix for a novel from the Académie française, and Le cas Gentile, François Taillandier went on to write an ambitious panorama spanning five generations in contemporary France. An exciting and innovative cycle of novels, three of which have already been published: Option paradis, Telling and Il n’y a personne dans les tombes.
The final volume, Time to turn, will be published in August 2010.
On entre dans La Grande Intrigue, suite romanesque en cinq tomes, par une porte ou une autre et cet avant-dernier volume, comme le dernier (qui paraîtra en août 2010), peuvent donc être abordés par des lecteurs qui ne connaissent pas les précédents. On apprend peu à peu sur les personnages et leurs faits et gestes… Comme dans la vie.
Dans ce tome comme dans les précédents, la chronologie est brisée, et l’auteur constate qu’il est obligé d’aller au-delà du cadre temporel qu’il s’était fixé (environ la seconde moitié du xxe siècle).
Il joue ainsi sur les télescopages temporels, évoquant aussi bien la guerre 1914-1918 et les traces laissées dans les familles Maudon, Herdoin et Rubien, qu’une partouze parisienne à laquelle participent Nicolas Rubien et sa compagne et cousine Louise Herdoin et qui le fait remonter à la Genèse et au mythe judéochrétien de la Chute. Et sur les décalages générationnels comme lorsque le jeune Gregory Rubien initie son grand-père, François, le vétérinaire retraité de Villefleurs, aux secrets d’une émission de télévision, Cool Quartier, formule mixte entre Loft Story et Plus belle la vie (l’auteur s’est amusé à forger un nouveau concept de la télé-poubelle).
On pourra aussi bien croiser un homme d’affaires chinois, numéro un mondial des sites de rencontres sur Internet, qui invente une nouvelle langue universelle, l’Unilog, que les méditations inquiètes du curé de Vernery-sur-Arre qui voit s’effondrer le catholicisme… Mais les échos d’un chapitre à l’autre montrent bien que l’on parle du même monde, d’un monde où les héritages du passé continuent subrepticement de peser sur les vivants, et dont l’avancée et les évolutions flirtant parfois avec l’absurde suscitent autant d’interrogations.