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‘Will I be forgiven for having been loved so much?’ wonders the female narrator. Will she indeed be forgiven the twenty-first years of her life, which she spent at the « Val de Grâce »?
How could she forget the 200-square-meter classic Hausmanian flat, in the Val de Grâce street, at the very heart of Paris?
How could she forget the sensations – the smells, the textures – of a flat which every nook and corner, every single scratch she knew by heart? The accumulation of furniture and objects, the unusual deco, the silvery wall paper? How could she forget such a happy, protected childhood, where everything was allowed: sweets on demand and on the tab at the boulangerie; nanny Madame Jacqueline’s endless patience; the fairytale princess’ dreams?
At the Val de Grâce, everything was beautiful and magic. Everything seemed destined to last forever. Children did not feel the lack of money, the effect of time passing. They were not told about the family’s painful history, the Shoah and the Jewish immigrant parents. All this, however, lasted only twenty years. The mother’s death meant the end of the parties, then the Val de Grâce being sold off. Childhood, traces of the parents’ presence, happy memories started to vanish. Yet inside oneself, like a precious relic, one keeps a miniature Val de Grâce. One day, when life appears to be going all wrong, it becomes necessary to bring the Val de Grâce back to life one last time, so as to be able to close the door on the past for good.
Colombe Schneck was born in Paris in 1966. She is a journalist for i<TELE and France Inter where she specializes in media. In 2006, she published a first, very successful novella L'increvable Monsieur Schneck; her novel Sa petite chérie came out in 2007.
Comment oublier 200 mètres carrés dans un immeuble haussmanien, rue du Val de Grâce, au cœur de la capitale ? Comment oublier les odeurs, le toucher d’un appartement dont on connaît le moindre recoin, la moindre éraflure ? Les nombreux meubles, l’accumulation des objets, l’originalité des décors, le papier doré et argenté des murs ? Comment oublier l’enfance heureuse, préservée, qui donne droit à tout : aux confiseries et à la boulangerie à compte ouvert ; à la patience de Madame Jacqueline ; aux rêves de princesse de contes de fées ?
Au Val de Grâce, tout devient beau, tout y est magique. Tout paraît éternel. Les enfants ne voient pas le manque d’argent. L’usure, le temps qui passe. On ne leur raconte pas la douloureuse histoire familiale, les parents juifs immigrés fuyant la Shoah.
Mais cette histoire a son terme au bout de vingt ans. La disparition de la mère sonne la dernière fête, puis la liquidation du Val de Grâce. C’est l’enfance qui s’en va, les traces des parents, les souvenirs joyeux. Chez soi, en soi, on conserve un mini Val de Grâce, de précieuses reliques. Un jour, alors que la vie est en miettes, on comprend qu’il faut liquider Val de Grâce, le faire revivre une dernière fois pour mieux refermer la porte sur le passé.