Trilogie de la différence
Trilogie de la différence, which represents philosopher Antonio Negri’s theatrical work to-date, includes Essaim, L’Homme plié and Cithéron.
The first play, Essaim, 2004 – a didactic model for the militant – questions the tradition of Bertolt Brecht and Heiner Müller’s theatre. It unravels in four sequences and twelve tableaux, and is performed by a man and a chorus. At the beginning of the play, an indignant Man chooses violence. His choice is echoed by the chorus in an exchange that moves from confrontation and intercession to a common discourse. Thanks to this dialogue, the man frees himself from hopeless affects and envisages new modes of resistance.
The second play, L’Homme plié, 2005 – a didactic model for the rebel – takes place in Italy during the first days of the war, and ends in the spring of 1945. A man stoops in front of those ‘recurrent fascistic forces’ but only so as not to be broken down. The most joyous of passions will be born out of his resistance. The context and the environment are for ever modified through his action.
Finally, Cithéron, 2006, a tragedy – a didactic model of exodus – is a free interpretation of Euripides’ Bacchae. Here, hope is swallowed into tragedy and the didactic model focuses on three figures of the human condition: kairòs (for Dionysos), tempestus (for Agave), and typhon (for Pentheus). Three words to designate, in different times and languages, a theoretical decision, an ethical drama and political madness, three concepts that haunt the heart of the man who has chosen to be an exile.
In the Trilogie de la différence theatre and philosophy are woven together not through the marshalling of arguments, but through language and its metamorphosis. Language, time, resistance and creation: words become embodied – a way to express a sense of collective experience.
A public reading of the Trilogie was performed at the Théâtre national de la Colline in October 2007, to be followed by similar events in Berlin and Rome. The text is being translated in English.
Trilogie de la difference is also part of the University of the Sorbonne’s 2008/2009 syllabus in literature and theater.
Here, Negri’s complex thought finds a lively, fluid expression that renders it accessible to all.
Antonio Negri, is a philosopher and essayist, and a former activist in the political struggles of the 1960s and 1970s. He taught political sciences and wrote numerous works on the subject, including Marx au-delà de Marx, L’Anomalie sauvage. Puissance et pouvoir chez Spinoza and Fabrique de porcelaine (Stock, 2006).
La Trilogie de la différence, comprenant Essaim, L’Homme plié et Cithéron, réunit l’œuvre théâtrale à ce jour du philosophe Antonio Negri.
La première pièce Essaim – didactique du militant –, qui date de 2004, se confronte à la tradition du théâtre didactique de Bertolt Brecht et Heiner Müller. Elle se déploie sur quatre séquences et douze tableaux. L’homme et le chœur en sont les protagonistes. L’homme, au début de la pièce, pétrifié par l’indignation, se détermine à la violence. Le chœur en prend acte. La parole les saisit l’un et l’autre, perturbe, intercède, et se fait expression commune. L’homme, par ce dialogue, s’affranchit des affects malheureux, et envisage de nouveaux modes de vie et de résistance.
La deuxième pièce L’Homme plié – didactique du rebelle –, qui date de 2005, se déroule en Italie, aux premiers jours de la guerre et se termine au printemps 1945. Un homme se plie « face aux fascismes qui toujours resurgissent » pour ne pas se briser. Les passions les plus joyeuses naîtront de son refus et de sa résistance. Contexte et paysage se trouveront à jamais modifiés par son action.
Enfin, la tragédie Cithéron – didactique de l’exode – , qui date de 2006, est une libre interprétation des Bacchantes, d’Euripide. Ici, l’espérance de l’exode sombre dans la tragédie, et sa didactique se concentre sur trois figures de la condition humaine : kairòs (pour Dionysos), tempestus (pour Agavé), et typhon (pour Penthée). Trois mots qui, dans des langues et en des temps différents, expriment la décision théorique, le drame éthique et la folie politique qui hantent alternativement le cœur de celui qui a choisi l’exode.
Dans Trilogie de la différence, la rencontre entre théâtre et philosophie ne repose pas sur des arguments ou sur des figures déployées, mais dépend du langage et de sa transformation. Langage, temps, résistance, création, les mots prennent corps et anticipent le commun.